Bloggbild

Bloggbild

lördag 30 mars 2013

Röf

Har man lite medvind ett tag så är det jävligt tydligt att ödet vill påpeka att man ska uppskatta det man har som är bra, genom att dela ut lite oflyt så man har något att jämföra med. Fan...

Jag har aldrig behövt ta ut veterinär på någon av mina hästar. Förutom vid tandraspning, vaccinering och besiktning då, vill säga. Mina hundar jag ägt/äger har inte heller dom behövt något vidare veterinärvård, förutom Calle när han fick diskbråck i nacken och min dobberman Nikita när hon blev anfallen av grannens hund som försökte bita reproduktionsorganet av henne..
     2013 är alltså året då jag åker på allt på en gång. Åretas skadekedja inleddes med att Storm skadade sej när han rejsa på stubbåkern här nere på Man (förkortning på maderna, vilket är en gammal flodbäd som nu är flera kilometer med gärden). Han stack sej på "handleden" ovanför trampdynan, och när han bara svullna mer och mer så åkte jag in med honom till Hampus på Norra Skaraborg Veterinärstation, som rakade bort all päls på benet, hittade det lilla elaka såret och plåstrade om Stormur och ordinerade penicillin, Metacam och koppelvila. Det svider i ett mattehjärta och se sitt djur hoppa på tre ben :(

Stormur fick tillåtelse att vara i soffan här på övervåningen
när det var lite synd om honom. Han njöt av det som bara 
en saluki kan, trots kammo-färgat bandage :)

Nästa olycksfågel på tur var Tottemannen. Han skadade sej visserligen inte men åkte på en förkylning och hostade och snora. När han efter två veckor av host började gå upp i temp så ringde jag Kina (aka världens bästa veterinär) som skrev ut penicillin och Metacam till honom med. Totte är en dröm att spruta. Han bara står snällt och blir möjligtvis lite otålig för han inte får snutta på metacamet tillräckligt fort :). Nu är han iaf helt återställd och har börjat ridas igen efter 3 veckors sjukdom/behandling/vila. Ingen Clear Round på Sämsholm för honom alltså.

Sen har vi då självaste Hero Pero. Efter en ridtur på 15 km (en av våra standardrundor) i snabbare tempo så var han dagen efter gallig i frambenen. Hero blir annars bara gallig av att stå stilla så jag anade oråd. Han var inte halt, öm eller varm men efter att ha hört mej för och fick jag veta att det förmodligen berodde på det hårda underlaget (då den förbannade vintern vägrar ge med sej) i kombination med att han är broddad med fyra brodd i varje sko. Detta blir väldigt stumt och påfrestande för benen. Jag lade dessutom märke till att ena benet var galligare än det andra. Sagt och gjort så skulle jag skruva ur broddarna i tårna men då har en brodd vikt sej och pekar lite frammåt (på samma ben som han är mer svullen) och fanskapet var precis stört omöjligt att få ur!! Det sluta med att jag fick hämta en bågfil nere hos Johan och Ingrid och såga bort broddhelvetet!
     Hero är iaf efter två nätter men Back on Track så gott som återställd men för säkerhets skulle får han ta det lugnt i en vecka till. Jag får lite smått panik för jag ligger inte alls i fas med den träning jag hade planerat för honom pga det hårda underlaget, så Sämsholmsritten som jag hade tänkt ta en 8:a på får helt enkelt hoppas över. Men misströsta ej, jag och Ingrid har andra träningsplaner men eftersom detta är ett gnälligt och beklagande inlägg så passar det sej inte med roliga och uppmuntrande nyheter :)

Nästa man för rakning, var en kvinna och i detta fallet ett sto. Självaste Lina (eller Hysterica som hon numera kallas) som går nere hos Johan och Ingrid, drog omkull i hagen och skadade knät. Ingrid hörde hur det brakade till och sprang ut och hittade Lina sprattlandes upp på fötter. Hon fick ett sår på ena framknät som blödde ganska mycket. Vi spolade och tvättade rent men på morgonen var knät svullet. Man har ju hört alla dess historier om hästar som får in skit i knäleden och blir helt obrukbara av det så det var ju inget att fundera över utan bara tvunget att kollas upp. Återigen fick Kina rädda situationen. Efter att ha travat upp och sett att hon inte var halt så rakade hon knät och klämde och kände. Ska ju tillägga att en sprattel-Maja som Lina behövde lugnande för att detta skulle vara möjligt. Kina konstaterade att såret inte var så djupt men att Lina skulle få gå på penicillin och Metacam hon med, för säkerhets skull. Hon påpekade även att det nog var idé att bremsa Lina när penicillinet skulle injeceras. Undra varför hon trodde det? Lina som bara lyser lugn och långsam energi ;)
     Ingrid har nog det mest välfyllda stallapotek som jag vet och jag fick låna en jättefiffig kompress med gel i som drar ut elaka bakterier. Sorbact gel, hette den och finns att köpa på här. Kan verkligen rekomendera att ha dessa hemma. Kostar 144:- för tre st.
     När dagen kom för andra sprutan att delas ut så tänkte jag att jag skiter i bremsningen för den erfarenhet jag har av det så är det bara mest krångligt och bökigt och då är det bättre att vara snabb med sprutan istället. Har ju sprutat en del hästar när jag jobbade i storstall i mina dagar och dom hästar som var besvärliga fick man lixom "hugga" fort som fasen med sprutan i halsen. Men det visade sej att Lina inte var så besvärlig som jag befarat. Absolut inte helt medgörlig, det vore ju synd att anklaga henne för, men inte helt hysterisk iaf :)

Den enda som inte råkat ut för något är Wilda och Calle så vi får väl hålla tummarna att dom klarar sej. Jag skulle ta djurens skador och sjukdommar tio gånger om, om det fanns en möjlighet att projicera dom till mej istället för på dom. En viss dam tyckte i alla fall att jag gott kunde få ett sympati-märke och delade så generöst ut ett sådant med ett snabbt ryck fram och tillbaka med framhoven. Tack ♥


Jag är alltså numera en av apotekets storkunder och funderar på om klippkort på Metacam kanske är en bra grej? Nå väl, vad är väl en bal på loftet. Man kan inte ha tur jämt. Nästa vecka kommer Kina igen fast denna gången för att fixa tänderna på hästarna. Tur att man är så rik. Typ...

Glad påsk och Ha're (hö hö hö)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurrah, that's what I was searching for, what a material! existing here at this webpage, thanks admin of this site.

Visit my blog post - grupa kreatywna