Bloggbild

Bloggbild

tisdag 19 november 2013

Massor

Såååå mycket har hänt. Det har hänt MASSOR så jag sammanfattar allt med lite bilder istället :)

HERO
SM i distansridning 2013
Sammanfattning: Jo men visst.

Efter diverse fadäser, där i bland bensin i dieselbilen, krossad iPhone och problem med vikterna på sadeln så ledde vi upp till 12 mil men där tog äventyret slut. Hero åkte ut på hälta eftersom han var stel.  Piss. Så nära men ändå så långt i från. Dagen efter vid hemfärdsbesiktningen kom vi för sent och fick trava upp direkt från boxen utan uppvärmning men trots det var han helt ren. Doppfel-pissen! Vi visade iaf att han helt klart är en häst att räkna med i fortsättningen :). Hade tänkt starta honom på Simlångsritten men ska sanningen fram så hade jag helt enkelt inte råd. Nu laddar vi för SM på Göingeritten i Maj igen! Heja!
Kan man inte vara bäst så får man väl bara snyggast istället :)


Semester
   
TOTTE
Superhästen Totte har under året hunnit med två godkända Clear Rounder men tyvärr ingen unghästfinal för hans del då han skadade sej uppe i Kristinehamn, kvällen innan start. Så jäkla synd eftersom han hade totalägt, vilket dom flesta iof dessutom redan visste men jag hade ju velat visa det IRL lixom. Jag var så säker så jag till och med hade gjort en "Vinnaren Totte äger"-film som jag skulle lägga ut på facebook efter finalen, men det sket sej ju kan man ju lugnt påstå. Han är totalt outstanding förutom att han är lite väl glad i gasen men så fort man befinner sej bredvid på marken så är han som en stor hund.
     Efter flera veckor nu så är såret så gott som bra och Totte tappar inte modet i första taget. Han får äga på 6-års finalen i stället :). Tur jag har världens bästa veterinär, Karolin "Kina" Wahn, som kommer och lägger om såret VARENDA gång för hon är så angelägen om Tottes allra bästa ♥

Laxåritten 2013

Känsliga läsare, titta inte!  

Glad giraff :)
Boxvilar-promenad med husse    
  

LINA
Fina Lina skulle egentligen vara betäckt vid det här laget men alla som känner Lina vet att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Så hon fick istället sätta i gång igen och avsluta säsongen för team Bulbäng med att genomföra en CR så hon är klar för tävlingsklass nästa år och kan gå 6-års finalen hon med. Lina ska dessutom i väg på foder till världens bästa kompis till nästa år och jag är så glad att det blir så för Lina är den mest speciella häst jag träffat och jag kan faktiskt sträcka mej så långt och säga att hon kommer få det lyxigare hos fodervärden vad det gäller pyssel, tid och engagemang än vad jag kunnat erbjuda, nu när det börjar närma sej en hel arme med hästar här hemma :). Lina ska precis som Totte, noviskvala nästa år är tanken och sedan vet vi inte om hon ska få fortsätta tävla eller börja bli avelsmamma. Den som lever den får se :)

Kristinehamnsritten CR40      
   Linas nya tjej 
                                         
WILDA
Lilla Wilda Musen fick efter sin lätt avklarade PP på Finnerödjaritten, tillbaka sin bärrandsröta i ena tassen så jag tänkte att skiten nu skulle få läka ut en gång för allt så bort med skorna och så får det växa tills det är helt bra igen. Men Wilda tappar inte hoppet utan far om kring som ett jehu i hagen om dagarna. Nästa år ska hon eventuellt noviskvala hon med om jag får ihop ryttare till alla hästar vill säga ;)
Älskade lilla Musbusan


Nu till alla nykomlingar. Vi börjar med Brorsorna Bröders. Eftersom Totte verkligen är ett elitämne så vore det ju bara idiotiskt att inte leta framtida tävlingshästar bland hans syskon. Sagt och gjort. Så i somras anlände brunbrorsan TS Explosion och så lille svarte TS Made in Sweden.


Explosion (född 2011, e.Black Turbo (US), u.Exanadu, ue.Europejzyk) är en tuff liten arabkis som älskar ALLA människor i hela världen. Redan som 2-åring är han precis stenhård och gör t.o.m utfall andra, äldre hästar. Men mot männsikor är han ljuvare än violer och smör tillsammans. Jag tror verkligen på denna häst, som precis som sin storebror är ett super-tävlingsämne. "Plowshan" är min absoluta favorit om man nu får ha det av sina barn ♥

Svenne (Made in Sweden -12, e.Black Turbo (US), u.Echantment Bey (US), ue Jake Jamaal (US) ) är Linus lilla älskling som i framtiden ska bli vår framtida avelshingst i vår hästverksamhet. Lilla Svenne-spindeln är redan som 1-årsvalp lika hög som sin ett år äldre bror så han kommer bli hööög. Så håll utkik om några år för då kommer han stå till förfogande men framförallt springa i sina bröders hovspår och förhoppningsvis bli en första klassens distanshäst och en av Sveriges få distanshingstar. Han råkar ju ha fått ett vackert arabhuvud dessutom så han kan nog sopa lite bana på en och annan utställning dessutom.
     Vi är så oerhört tacksamma att Madde på Turbostar Arabians är så generös och underbar så att dessa ljuvliga varelser nu går och fiser i hagarna i Ekby. Tillsammans med henne komme vi göra distans-Sverige lite bättre så välkommen du med till Team Turbo Endurance i framtiden :)



Till sist välkomnar vi Ferrarin ALWAAN (e.Vasilisk (SU), u.Mega (FR), ue. Manganate(FR) ) till teamet. Alwaan är nog en av Sveriges mest välstammade ston och är uppfödd på självaste dopingkungens dopingälskande son, shejk Sheikh Hamdan bin Rashid Al Maktoums, ställe i England: Shadwell France. Hon är en full breed tävlingsmaskin som kan gå precis hur långt som helst. Henne lär tävlings-Sverige få ta rygg på kan jag lova!


Nu laddar vi för säsong 2014. Vilket år det kommer bli! Inte en lugn stund. Tur jag har min hästpojke Linus som är en klippa med hästarna och allt runtomkring ♥

Ha're gött y'all :)

1 kommentar:

Mysan sa...

Hej Emma! Hoppas du mår bra. Jag har läst din blogg i flera år och jag tycker den är jätterolig att läsa!! Kan du inte börja blogga igen? Kram på dig