Bloggbild

Bloggbild

onsdag 10 augusti 2011

Guld skor

Hero är en klant.
Han är fumlig och snubblar till och med på plan asfalt.
Han går inte helt osällan, ner på knä eller "tappar" ändan för han trampar ner med fel sida av hoven i bak.
Men så fick jag höra av en herre/hovslagare på Björkviksritten, att han va fel skodd.
Och när jag tänker på det så har hans hovar lixom flutit ut och blivit större och större och mer lika ankfötter/dasslock än runda fina hästhovar.

När jag jobbade hos Magnus Hamilton för en herrans massa år sedan, hade han en hovslagare som hette Hansa Holmboe, till sina två, miljon klass hästar i stallet.
Hansa varmskor och det är inte helt vanligt i detta kalla land.
På den tiden va jag ett gingligt tonårs rådjur och Hansa va en person som med sitt lite "mer än medel" sociala sätt, gjorde mej som då va en skygg varelse, livrädd för honom.
Det är det jag minns.

När Ingrid trilla in i samhället Emma/Hero, så använde hon sej av Hansa eftersom hon blivit tipsad om honom av en annan varmsko hovslagare som gått som lärling hos Hansa.
Hansa kostar några lappar mer och jag har alltid varit för snål för att ens tänka tanken.

Men nu blev allt så påtagligt.
Heros älgighet som faktiskt kanske går att rå på med hjälp av rätt typ av passande skor och rätt person som gör't.
Så jag gjorde't :)

Vi packa in Hero och åkte mot kinne vedum.

Hansa började med att be att få se honom skritta upp ett par gånger och sen även titta på honom när han travade upp.
Därefter kunde han säga vad som skulle kunna ändras på osv.
När han plockade av dom gamla skorna så läste han även hur dom nya skorna skulle behöva se ut för att få ut maximal effekt av hästen med minsta möjliga slitage för både hoven och skorna.

Sen började han.
Han verkade hovarna med omsorg.
Han putsade och filade även på utsidan av hoven och tog bort gamla spår och skador så dom blev som nya!!
Hero fick sätta fötterna på en ställning med frambenet sträcka framåt som i ett jätte passage kliv, ett i taget.
Och bakbenet sträckt under magen, som när dom sprakar flugor från magen, fast på "paus" när benet är som mest frammåt.
Sen satte han igång "ungen" i sin lilla mobila verkstad och började värma och banka och ha sej.
Vid något sånär önskat resultat kom han in med en glödhet sko och "brände" fast den på hoven för att sedan se hur den passade, gick sedan ut och förtsatte forma.
När önsakt "bränn" resultat va skapat så la han skon i en hink med kallt vatten.
Likadant på alla fyra.

Det luktade super skit!

Hero va duktig.
Fast vid rök lukten snorkade han och fnyste.
Ljud och bank är inga problem, men lukter passar inte en prins!

Resultatet va över förväntan!
Trodde det skulle ta flera tillfällen att fixa hans klumpe duns fötter men dom va så fina att man ville börja tjuta!

Kalaset tog ungefär 2,5-3 timmar MEN då ska tilläggas att Hansa är en man av det lite mer pratgladare slaget.
Prat-gladASTE, slaget snarare :)
Han är ett stycke för sej och man kan inte mer än att tycka om denne tok kille :)

Under hela tiden va Ingrid med, körde transporten både dit och hem.
Vad skulle jag göra utan henne??

Lite bilder för att illustrera äventyret

Bonk bonk


Fin lir


Ett

Tu

Tre :)


Detta kommer att bli en vana.
Det är värt varenda krona.
Ska överväga att börja med lilla Paxzina oxå men dels har jag en begränsad ekonomi och sen har hon inga direkta problem som behöver korrigeras. Än..
Iallafall..
Så här såg dom ut sen, och jag mitt puck, tog ingen "före" bild..

La resultat!
Ponny hovar!!!!


Nu ska jag åka och rida lite på lilla Pax kakan.
Hon är så älskvärd och fantastiskt, lilla hjärtat.
Vi hade ett långt snack i hagen häromdagen och hon fick mej att ta ett mycket viktigt beslut.
Helt sant, hon förstog verkligen vad jag sa!!

Hare gott!

/E

2 kommentarer:

sofia, bandy, lilya sa...

Jag har haft Hansa som ridlärare - han var GULD!!!!!! En av de allra bästa jag haft!
...fast det finns fler som varmskor.. Bandy och Lilyas hovis tex! Han är nog lite mer förlåtande för ekonomin iaf - och OTROLIGT duktig med hästarna, samt enligt min erfarenhet mycket bra även för hovar ;-)

Sofia igen sa...

...vår hovis kommer hem med hela verkstaden - man behöver inte åka iväg. :-)