Bloggbild

Bloggbild

måndag 27 februari 2012

Fiffigt värre!

Detta kommer bli ett väldigt fiffigt inlägg om ett väldigt fiffigt hemmabygge. Och så ett väldigt fiffigt tips till väldigt o-fiffiga hästar.

Vi börjar med "projektet stigbyglar".
Jag lovade ju att uppdatera om detta fungerade och det gjorde det!! Jag hade fendrar på min Barefoot som jag sålde, och till dessa EZ ride stigbyglar med korg. Själva toppen på dessa stigbyglar va 6,25 cm som sig bör till fendrar med nästan samma bredd.


För er som missat det så har jag beställt en Podium sadel. På denna kommer jag ha "vanliga" stigläder som är 2,4 i bredd. Och för er som inte lyssnade på matten i skolan så betyder det att mina stigbyglar alltså va alldeles för breda upptill. Alltså behövde jag ett par med smalare toppar. Ett par nya kostar 950 riksdaler och för mina hade jag kanske fått 500 spänn om jag försökte mej på att sälja dom. Några andra va inte aktuella då skönare stigbyglar ej finns att finna.
     Sagt och gjort. Knep och knåpare som man är tänkte jag först att använda rörisolering , två bitar á 1,5 cm på varsin sida av stiglädret och på så vis ha kvar bredden utifall att jag fick för mej att köpa fendrar någon gång i framtiden igen. En slags multi-stigbygel.


Rörisolering. I liggunderlags-
material, med självhäftande
tejp

Men så sa Patrik när jag frågade mej för om detta, att det va lättare om man kapade själva "topp-rullen" och köpte nya bultar och gjorde dom i den storlek man ville ha.
     Eftersom han kom med idén fick oxå han mekla med det. Vi köpte två rostfria bultar (M8*50) och tillhörande låsmuttrar på Karlssons för sammanlagt 65:-. Sedan sågade han topprullen, rakt av på mitten med en jätte-fintandad såg. Han fick böja till "skacklarna" lite med hjälp av ett skruvstäd och sedan va det bara att stoppa i de nya bultarna och skruva fast låsmuttern! Arbetstid: 5 min.

TA-DA!
Ny bredd upptill: 3 cm

Fiffigt va?

På andra plats i Fiffiga tabellen hittar vi en röd rosett från Granngården. Nyhet från Hansbo. Man har ju sett en del harviga rosett-fästar-försök på sparkiga hästsvansar, på tävlingarna genom åren. Det värsta är nog när man ser rosetterna liggandes utmed banan. Mindre rolig överraskning för bakomliggande ekipage, till häst med förlorad rosett.. Nu har alltså Hansbo gjort en färdig rosett med kardborre.

För det fantastiska priset av 29:-
kan man bli ägare till denna "fiffi-setten"

Nu sparkas ju ingen av mina hästar men kunde inte låta bli att köpa den. Dock va den i minsta laget i omkrets så jag fick hemma-trixa lite igen och ta en kardorre remsa och skarva lite.

Så fint så!

Ikväll ska jag och Calle vara hundvakt åt Boffen och Babbilooren. (Ingrid och Johans vovvar). Trevligt med lite liv i luckan :)

Fiff On!