Bloggbild

Bloggbild

måndag 4 mars 2013

Avslöjandet

Nu har det gått så långt i processen att ett avslöjande av hemlighetsmakeriet är på sin plats. Det jag gått och tisslat och tasslat med handlade alltså inte om de två hästinköpen i teamet utan om något mycket större. Mina drömmar har nämligen slagit in kan man säga och detta tack vare min fantastiska hyresvärdar. Det handlar nämligen om vad jag kommer syssla med på heltid.

Om någon frågade mej vad jag allra helst skulle vilja jobba med så skulle jag svara;
  1. Delfintränare
  2. Ha egen hästverksamhet
  3. Testförare på nya sportbilar
  4. Arborist
  5. Konditoriprodukts-provsmakare

Jag pluggade ju upp betyg förra året för att söka till djursjukvårdarprogrammet på SLU i Skara och jag kom inte in tack vare ett enda futtigt VG (krävs alla MVG), men stod som 4:e reserv iaf. Tre veckor in i terminen blev jag antagen, men då fick jag kalla fötter och insåg att jag inte skulle ha varken råd eller tid att ha kvar hästarna om jag började plugga igen så jag la ner den ideén. Började söka jobb i höstas men eftersom jag tecknade en fiffig arbetslöshetsförsäkring när jag jobbade så kan man ju säga att det inte brann att hitta nytt jobb när jag tjänade lika mycket på att gå hemma.
     Men så runt Lucia så kom min hyresvärdar/grannar på Ekby Curly Horses med en helt fantastisk idé. Dom erbjöd mej att ta över fast ha egen hästverksamhet på deras redan tip-top-fina anläggning. Då snackar vi stall med nybyggnation, lösdrift, ridbana, westerninredd sadelkammare och massvis hektar av världens finaste hagar. Det kändes lixom för bra för att vara sant! Men på detta vis så kan dom bo kvar i prästgården som dom älskar så mycket, ha bara några hästar kvar och inte behöva slita hund som dom gjort hittills med sina 8 curlyhästar.

Stallet
(foto från Ekby Curly Horses hemsida)
 
Ridbanan
(foto från Ekby Curly Horses hemsida)
 

Jag kommer alltså börja med in- och tillridning av problemhästar på heltid. Kommer ta in hästar på träning och även ha något sto eller två och ta föl på. Givetvis med franska distanshingstar som Ingrid "elit-distanshingst-vetaren" får välja åt mej. Jag kommer även ha ett samarbete med den duktiga, akdemiska beridaren Trine Albrecht som får sköta finliret när hästarna är ridbara. Trine jobbar förutom som hovslagare även som beridare åt Ekby Curly Horses i dagsläget och fiffan vilken härlig brutta☺. För jäffla ur-säker är hon!

Missouri's Pale Face, Ekby Curly Horses avelshingst, 
 gör samling vid hand med Trine
 
Trine med Stormy´s Moonlight
 
 
Att få den här chansen är som en saga för så länge jag inte vinner på lotto eller gifter mej med en miljonär så kommer jag aldrig ha råd att köpa mej ett eget ställe med den här kalibern. Vi distansryttare blir inte rika av vår sport direkt...
     1:a April sätter utbyggnaden av stallet igång och jag räknar med att komma igång så smått redan i sommar och redan börjar förfrågningarna trilla in. Jag har redan flyttat upp Hero, Totte och Wilda Musen så dom går på lösdriften här uppe. Helt underbart att ha hästarna 100 m bort. Lina står uppstallad nere hos Johan och Ingrid eftersom hon inte riktigt funkar på fri tillgång då hon får den där dräktiga looken som man inte gärna strävar efter. Men eftersom det bara är ytterligare 100 m för att komma till hennes hage så kan man nästan säga att hon går på hemmaplan i alla fall :)

Livet leker. Rock On, fiffan!

1 kommentar:

Harriet sa...

Låter spännande. Lycka till!