Bloggbild

Bloggbild

måndag 11 april 2011

Road trip

Igår på eftermiddagen så lastade vi Paxen och Straxen och åkte till Lugnås berget och red.
Det är ju så nyttigt att dels miljö träna hästarna, men sedan oxå få se lite andra delar av länet även fast det inte är så värst långt borta..
Vilken upplevelse! Vilken känsla!
15 grader varmt i luften. Blåsippor överallt i mängder och till och med vitsippor redan!

Strax görs i ordning innan rid rundan

Jag är ju upp vuxen på vackra lugnås berget och jag hade nästan glömt hur andlöst vackert det är överallt.
Vi parkerade vid kyrkan och red gamla vägar som jag inte ridit på 10-15 år!
Nostalgi tripp, de lux!
Vi va som barn, och satt och kvittra och tjöt åt alla intryck, så som vår blommor, gulliga kalvar, fina små hus, vackra ängar med kullar och dalar och hästar vi såg.

Paxzina kikar mot kinnekulle

Paxilur flickan va som vanligt 100% duktig och vid lastningen kliver hon bara rakt på transporten utan att tveka så mycket som en enda sekund.
Vi skrittade och travade och vi red varken speciellt länge eller fort, men ändå va hästarna genom svettiga.
Dom är ju inte vana med den plötsliga värmen som bara slog till. Inte jag heller kan jag säga..
På kvällen gick man omkring i ett lyckorus och njöt av det härliga lilla äventyret.
Det här kommer vi göra om!
Och vi hoppas på att Sofia med sin vackra Bandy vill hänga på nästa gång :)

Surprise Bandy

Idag, Måndag, va jag ute en runda med Hero. Skrittade i en timma på asfalt vägen och galopperade hela vägen hem på åkervägarna som går mellan tidavad och ullervad.
Han va bra svettig, men så va det ju även idag 15 grader varmt.
Har även last tränat honom idag.
Alltså, last tränat honom så man kan lasta honom helt själv.
Stå utanför och skicka in honom, utan att själv gå in i transporten, så man själv kan sätta för bommen i bak osv.
Han kunde ju det med transport med ramp utan problem, men det va lite trixigare att lära sej med step up transporten. Det gick men inte lika lätt.

Klockan är bara åtta men jag är så trött att jag lätt kan somna för kvällen nu..
Tant varnings lampan blinkar röd!

Borde starta starta en klubb VVT.
Frågan är om det står för Våga VARA Tant, eller Våga VÄGRA Tant. Har inte bestämt mej än riktigt.
Får lägga mej nu vid åtta så jag kan sova på saken :)

See y'all!

6 kommentarer:

Sofia och Bandy sa...

Vi vill vi vill vi vill vi vill vi vill vi vill. När blir nästa gång?

fnizzo sa...

Nu ska jag bannemejsan lyckas skicka en kommentar! Jag har försökt flera gånger, men utan att lyckas. Men nu jäklar!
Vad snyggt det blev med bajset på kyrkparkeringen. Hm...

Emma sa...

Sofia; Jag ska höra med "Fnizzo" här. Nästa helg kanske? Eller nån kväll nästa vecka?
Åh, vad roligt!!

Sofia och Bandy sa...

Till helgen kan jag endast på söndag. Kväll nästa vecka går också finfint. Är det ok om även maken hänger med på sin 24-åring ifall det passar hans "schema"? ...han frågade lite försiktigt om han fick...

Emma sa...

Självklart är det okej om han hänger på!!
Vi kanske skulle sikta på Söndag. Ska höra med Ingrid/Fnizzo :).
Fast jag är nog lite stel och öm, efter Sämsholm, men va sjutton, det är bara att bita ihop :)

Sofia och Bandy sa...

jamän då blir det toppen - för är du stel så kan vi rida lite lagom piano... min ponnyhäst är inte speciellt trimmad efter vintern (och jag är tant - kom ihåg det *ler*) så det kan ju passa finfint.
Var iväg och klättrade lite idag! Hittade en backe vid Ekeskog - typ 5 minuter hemifrån! Aaah vad härligt!
Siktar vi på Töreboda eller kanalen eller vart när vi ses?