Bloggbild

Bloggbild

fredag 15 april 2011

Stress

Stress stress stress..
I dagarna som gått har jag hunnit med att göra ett besök hos självaste Åke Svanstedt och kolla in hans preparerade banor, som Mathias fixat så jag ska få låna :)
Han har en trav bana på 1200 m. Sen två "rakbanor" med olika typ av underlag. En något tyngre än trav banan, på 900 m och en som är lite tyngre ändå, en sandbana på 750 m.
Sen har han även en galopp sand bana där man i ena ändan springer upp och ner för en kulle.
Och inte nog med det så har han en preparerad skogs slinga på 9 km!!
Himmelriket för distans träning?

Hästar i träning hos Åke.
Den "röda" banan är sandbana, och den gråa är den vanliga rakbanan

Hero kommer ju jubla av lycka!

I Tisdags kväll va det hopp träning igen.
Hero har blivit som en anna häst. Efter att han fick prova på den där "rejs" metoden förra veckan är det som nån polett någon stans har trillat ner och han bara flyger över hindrena!
Vi tränade en kombination på 4 hinder med bommar emellan.
Hästarna fick verkligen koncentrera sej och tänka ordentligt.
Fina fina Hero! denna gången va han inte alls lika svettig som sist, fast övningen i sej va mycket jobbigare än förra tisdagen.
Han verkade tycka det va riktigt roligt, och gjorde det inte bara för jag bad om det lixom.
Så tråkigt att jag missar nästa veckas träning men men.

I onsdags va jag hos min kompis Foffe och kollade på film och käkade jättegod mat.
Kött! Jag älskar kött! Gärna lite rött i mitten!
Jag borde egentligen vara vegetarian för jag är lite grann med på deras principer vad det gäller djur, men jag tycker det är alldeles för gott med kött för att låta bli..

Igår red jag bägge hästarna, Hero en skritt runda, med lite trav och galopp, för att känna efter hur han känns nu inför helgens tävling.
Han känns fin som vanligt.
Paxiluren red jag en runda på 1,2 mil, med mycket galopp. Hon är en liten galopp-Fia.
Inte att hon vill kuta på av bara hejsan, utan att hon lixom går som bensin snålast i galopp.
Det rullar på utan att hon blir vidare ansträngd och svettig och hon ber inte om att varken springa fortare eller om att sakta av.
Hon är verkligen den ultimata distans hästen.
Lugn och stabil och orädd men hurtig och frammåt i ridningen. Låg pulsad utav bara den. GALEN i vatten verkligen, dricker så fort hon ser en hink. Äter mer än nödvändigt och vart som helst och ur som helst.
Bra hovar och helt okomplicerad i ALL hantering.
Hero är ju oxå en bra kille, men det har ju varit en lång väg dit, så att säga.
Han är inte speciellt låg pulsad dock, vilket är hans svaga sida.

På kvällen va jag förbi min kompis Magnus "Green Star" som hjälpte mej med lite meklande.
Mycket fixar jag men ibland vågar jag inte ge mej på saker där grejer kan gå sönder.
Fast jag är nog fixigare med bilar och annat än någon tjej jag känner iallfall.

Idag är det packning för hela slanten som gäller.
Känns bra inför 8-milaren imorrn.
Håll tummarna!

Nu ska jag iväg och duscha djuret som är aktuellt för imorrn.
Han är iallfall helt oslagbar på att rulla sej. Vet ingen som rullar sej som han kan.
Han riktigt gnuggar in det, och helst ett par gånger om dagen!

Dirt On!
Dirt Off!
Jag är nog hen hejjar på kicka-kamp-sport, med mina Mr. Miyagi övningar i armarna!

Rock On!

Inga kommentarer: