Bloggbild

Bloggbild

måndag 14 mars 2011

Långtur!

I går Söndag, va det långtur med Hero som stog på schemat.
Kom iväg lite sent eftersom jag va så seg och trött på morgonen. Söndagar är enda dagen på veckan jag får sova ut.
Hade planerat att rida runt sjön Ymsen.
Mamma och jag bestämde vart vi skulle mötas för hinkning och paus och 13.45 red jag iväg och Mamma och Calle åkte i förväg med bilen full av vatten, morötter, äpplen, snask, mat och läsning för hennes del.

Hero är rolig. Det är inte mycket som bekommer honom och han möter det mesta faror med ett otroligt lugn.
Skördetröskor, tåg, lastbilar, traktorer, konstigt underlag, mystiska lukter och ljud, inget är för honom något att bry sej om.
Vissa saker däremot, otippade saker, är för honom VÄLDIGT läskiga.
Barn som hoppar på studs mattor till exempel.
En gång en stackars kille som hade CP skada i benen och som rörde sej lite annorlunda. Livsfara!
Och små hästar..
Shetlandsponnier är för honom ett mysterium och det ska glos, fnysas och älgas förbi, så fort det bara går.


Fick ett kort taget i glo stadiet. Ni med hästar vet vad jag menar. Dom där sekundrarna innan trumpeten i näsborrarna följt av beslutet att det bästa är att lägga benen på ryggen och springa förbi.
Har ni tänkt på att det verkligen INTE går att rida snyggt när dom gör så.
Man hänger med som en vante mer än rider lixom.
Samma gäller när dom ska blåsa upp sej och trava med svansen lyft och puttra i näsan, med en trav med ben högre än en friser häst, ofta för att stila inför andra hästar.
Försök rida snyggt då. Försök!
Hästen rör sej som en gud och där sitter man som en säck och förstör hela bilden av vad som kunde varit ett sago ekipage..

På första hinkstället, efter ca 2,2 mil, väntande Mamma och jag trodde jag skulle kissa ner mej så jag sprang  iväg lite avsides och bidrog med min del till ekologisk odlande.
Kommer tillbaka och får se Hero i färd med samma syssla.
Måste man, så måste man helt enkelt :)


Red vidare och möttes upp av mamma igen efter ca 3,8 mil. Bytte till reflex jacka eftersom det började skymma. Hero drack, och sen skrittade vi sista milen hem.
Sammanlagt red vi 4,8 mil på 6,5 timma. Endel skritt men mycket lugnt joggande.
En bra "inför" träningsrunda inför Sämsholmsrittens, 8 mil, den 16:e april.
Han känns verkligen jättefin.
Älskade fina Hero Pero, inte det minsta trött utan pigg och alert efteråt.
Jag däremot..
Idag har jag inte haft tränigsvärk men varit stel i ryggen.
Måste verkligen börja träna den mer.
Hade en gång i tiden en amerikansk/svensk privatlärare i dressyr som var 5:e lektion hade salsa dans (!?!). Kan låta knasigt men hon menade på att svenskar är så stela i ryggen och att det va en mycket bra övning för att lösgöra sej i mellan partiet.
Salsa eller magdans. Får nog hitta på några liknande övningar igen.
Att man inte är 20 år längre heller tar ju ut sin rätt..

Kom hem från stallet vid 21.20 och va helt slut.
Någon som va ännu mer utmattad va Calle.
Han sprang och la sej i sin säng innan jag ens hann ta av honom täcket, tok hund!


Idag, Måndag, red jag Paxen en snabbis. Hon ska även få gå imorrn och på Onsdag är det Heros tur att skritta en runda.

Med ytterligare två bidrag till Euro-öm-stjärt-contest, varav det igår va en riktig 12 poängare, så ska jag och mina "buns of steel" nu gå och somna till CSI på tv:n, i sängen.
Jag kommer som vanligt, imorrn få googla mej fram till vem mördaren va..

Rock On!

Inga kommentarer: